Medical education beyond graduation

scientific initiation

Authors

  • Paulo Manuel Pêgo-Fernandes
  • Alessandro Wasum Mariani

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Manuel Pêgo-Fernandes

Full and associate professor, Department of Cardiopneumonology, Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (FMUSP).

Alessandro Wasum Mariani

Physician and postgraduate student, Discipline of Thoracic and Cardiovascular Surgery, Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (FMUSP).

References

Steinert Y, McLeod PJ, Liben S, Snell L. Writing for publication in medical education: the benefits of a faculty development workshop and peer writing group. Med Teach. 2008;30(8):e280-5.

Fava-de-Moraes F, Fava M. A iniciação científica: muitas vantagens e poucos riscos. São Paulo Perspect. 2000;14(1):73-7.

Cardoso GP, Cyrillo RJT, Silva Júnior CTS, et al. Características pessoais de alunos de um curso de graduação em Medicina participantes e não participantes de um programa de Iniciação Científica [Personal characteristics of students in a graduate course in Medici- ne in participating and not participating in a program of Scientific Initiation]. Pulmão RJ. 2009;18(1):19-22. Available from: http://www.sopterj.com.br/revista/2009_18_1/07. pdf. Accessed in 2010 (May 20).

Cyrillo RJ, Setúbal S, da Silva Júnior CT, et al. Influência de um programa de iniciação cien- tífica na produção científica de professores em curso de Medicina no Brasil [Influence of a Scientific Initiation Programme on scientific output of professors on a medical course in Brazil]. Rev Port Pneumol. 2008;14(5):635-45.

Ferguson E, James D, Madeley L. Factors associated with success in medical school: syste- matic review of the literature. BMJ. 2002;324(7343):952-7.

Shine KI. Encouraging clinical research by physician scientists. JAMA. 1998; 280(16):1442-4.

Montes GS. Da implantação de uma disciplina de iniciação científica ao currículo nuclear na graduação em medicina na USP. Revista Brasileira de Cardiologia. 2000;2(2):70-7. Available from: http://www.cibersaude.com.br/revistas.asp?fase=r003&id_materia=908. Accessed in 2010 (May 20).

Oliveira NA, Alves LA, Luz MR. Iniciação científica na graduação: o que diz o estudante de medicina? [Scientific activities during undergraduate education: what do medical students have to say?]. Rev Bras Educ Méd. 2008;32(3):309-14.

Downloads

Published

2010-05-05

How to Cite

1.
Pêgo-Fernandes PM, Mariani AW. Medical education beyond graduation: scientific initiation. Sao Paulo Med J [Internet]. 2010 May 5 [cited 2025 Mar. 19];128(3):117-8. Available from: https://periodicosapm.emnuvens.com.br/spmj/article/view/1787

Issue

Section

Editorial