A pioneering experience in Brazil
the creation of a center for assistance and research for medical residents (NAPREME) at the Escola Paulista de Medicina, Federal University of São Paulo
Palavras-chave:
Medical Education, Internship and Residency, Medical Psychology, Professional Stress, Occupational HealthResumo
A decisão de criar um centro de assistência e pesquisa em Residência Médica na Escola Paulista de Medicina/Universidade Federal de São Paulo foi influenciada por três principais fatores: o suicídio de quatro jovens médicos (2 residentes) nos anos de 1995 e 1996, uma pesquisa sobre fontes de estresse durante o treinamento na Residência Médica nessa instituição e a experiência de outros países com relação a questões semelhantes.O Núcleo de Assistência e Pesquisa em Residência Médica (NAPREME) tem como objetivos: contribuir para a redução do estresse do treinamento, promover o crescimento profissional e pessoal dos residentes, prevenir disfunções profissionais e distúrbios emocionais, oferecer atendimento psicológico, assessorar os preceptores dos Programas de Residência Médica e desenvolver projetos de pesquisa que identifiquem as dificuldades emocionais que ocorrem durante o treinamento. O objetivo final é aperfeiçoar o sistema de capacitação profissional na Residência Médica, aprimorando a assistência prestada aos pacientes e a qualidade de vida dos profissionais encarregados dessa assistência.
Downloads
Referências
Nogueira-Martins LA. Consultoria psiquiátrica e psicológica no hospital geral: a experiência do Hospital São Paulo. Revista ABP-APAL 1989;11:160-4
Mawardi BH. Satisfaction, dissatisfactions and causes of stress in medical practice. JAMA 1979;241:1483-6
McCue JD. The effects of stress on physicians and their medical practice. N Engl J Med 1982;306:458-63
Firth-Cozens J. Emotional distress in junior house officers. Br Med J 1987;285: 533-6
Firth-Cozens J. Stress in medical undergraduates and house officers. Br J Hosp Med 1989;41,161-4
Firth-Cozens J. Sources of stress in women junior house officers. Br Med J 1990;302:89-91
Tokarz JP, Bremer W, Peters K. Beyond Survival - The challenge of the impaired student and resident physician. Chicago, American Medical Association,1979,125 p.
Butterfield PS. The stress of residency: a review of the literature. Arch Intern Med 1988;148:1428-35
Small GW. House officer stress syndrome. Psychosomatics 1981;22:860-9
Valko RJ, Clayton PJ. Depression in the internship. Dis Nerv Sys 1975;36:26-9
Reuben DB. Depressive symptons in medical house officers. Arch Intern Med 1985;145:286-8
Clark DC, Salazar-Gruesco E, Grabler P, Fawcett J. Predictors of depression during the first six months of internship. Am J Psychiatry 1984;141(9):1095-8
Smith JW, Denny WF, Witzke DB. Emotional impairment in internal medicine house staff. JAMA 1986;255:1155-8
Brent DA. The Residency as a developmental process. J Med Educ 1981;56:417-22
Aach RD, Cooney TG, Girard DE et al. Stress and Impairment during residency training: strategies for reduction, identification and management. Ann Intern Med 1988;109(2):154-61
Nogueira-Martins LA. Residência Médica: um estudo prospectivo sobre dificuldades na tarefa assistencial e fontes de estresse. Tese de Doutoramento. Escola Paulista de Medicina. 1994.
Siegel B, Donnely JC. Enriching personal and professional development: the experience of a support group for interns. J Med Educ 1978;53:909-14
Berg JK, Garrard J. Psychosocial Support In Residency Training Programs. J Med Educ 1980;55:851-7
Borenstein DB, Cook K. Impairment Prevention in the Training Years. JAMA 1982;247(19):2700-3
Pfifferling JH. Coping with Residency Distress. Res Staff Physician 1983;29:105-11
Ziegler JL, Kanas N, Strull WM, Bennet NE. A stress discussion group for medical interns. J Med Educ 1984;59:205-7
Reuben D, Novack DH, Wachtel TJ, Wartman AS. A comprehensive support system for reducing house staff distress. Psychosomatics 1984;25 (11):815-20
Rudner HL. Stress and coping mechanism in a group of family practice residents. J Med Educ 1985;60:564-6
Blackwell B. Prevention of impairment among residents in training. JAMA 1986;255:1177-8
Koran LM, Litt IF House staff well-being. West J Med 1988;148:97-101
Colford JM, Mcphee SJ. The Ravelled Sleeve Of Care. Managing the Stresses of Residency Training. JAMA 1989;261:889-93
Bergman AS, Adler R. Support services for pediatric trainees, a survey of training program directors. AJDC 1991;145:1002-5
McCue JD, Sachs CL. A Stress Management Workshop Improves Resident's Coping Skill. Arch Intern Med 1991;151:2273-7
Seelig CB. Changes in Resident's Attitudes in Response to Residency Program Modifications: A Prospective Study. South Med J 1992;85(10):972-5
Metz WP, Pollack P. Pediatric Resident Support Group. AJDC 1993;147: 781-6
Mushin IC, Matteson MT, Lynch EC. Developing. a Resident Assistance Program. Arch Intern Med 1993;153:729-33
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.