Impact of the application of neurolinguistic programming to mothers of children enrolled in a day care center of a shantytown

Autores

  • Cláudio Torres de Miranda Universidade Federal de São Paulo
  • Cristiane Silvestre de Paula Universidade Federal de São Paulo
  • Domingos Palma Centro de Referência da Saúde da Mulher, Nutrição, Alimentação e Desenvolvimento
  • Edina Mariko Koga da Silva Universidade Federal de São Paulo
  • Denise Martin Universidade Federal de São Paulo
  • Fernando José de Nóbrega Centro de Referência da Saúde da Mulher, Nutrição, Alimentação e Desenvolvimento

Palavras-chave:

Day care center, Child development, Home environment, Mother’s mental health

Resumo

CONTEXTO: Entre os componentes do grupo familiar, sem dúvida a mãe é o mais importante, justificando-se por isso uma avaliação de sua saúde mental enquanto uma das variáveis a ser considerada dentre os fatores que determinam o nível de desenvolvimento da criança.OBJETIVO: Avaliar o impacto no desenvolvimento infantil, ambiente familiar e saúde mental materna da aplicação da Programação Neurolingüística (PNL) nos pais, em creche de favela de São Paulo. TIPO DE ESTUDO: ensaio clínico randomizado. LOCAL: Creche municipal em favela de São Paulo. AMOSTRA: 45 mães e suas crianças de 18 a 36 meses. VARIÁVEIS ESTUDADAS: desenvolvimento psicomotor infantil, ambiente familiar e saúde mental materna. Desenvolvimento infantil: Escalas Bayley, ambiente familiar: HOME, saúde mental materna: SRQ. INTERVENÇÃO: PNL: 15 sessões. Experimental (GE); 23 crianças, intervenção pelo PNL e controle (GC); 22 crianças sem intervenção. RESULTADOS: 37 crianças remanescentes (GE = 10, GC = 27): Variações no desenvolvimento mental (OR = 1,21 - IC 95% 0,0 - 23,08); no ambiente familiar (Wilcoxon): antes p = 0,96; após p = 0,09; na saúde mental materna: p = 0,26, 2 g.l. CONCLUSÕES : Existe tendência mostrando efeito positivo da intervenção no ambiente familiar.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Cláudio Torres de Miranda, Universidade Federal de São Paulo

Department of Psychiatry, UNIFESP - EPM

Cristiane Silvestre de Paula, Universidade Federal de São Paulo

Department of Psychiatry, UNIFESP - EPM

Domingos Palma, Centro de Referência da Saúde da Mulher, Nutrição, Alimentação e Desenvolvimento

Centro de Referência da Saúde da Mulher, Nutritição, Alimentação e Desenvolvimento Infantil (Women’s Health and Children’s Development Reference Center - São Paulo State Health Department) - NUNADI

Edina Mariko Koga da Silva, Universidade Federal de São Paulo

Department of Pediatrics, UNIFESP - EPM

Denise Martin, Universidade Federal de São Paulo

Interdepartmental Group for Clinical Epidemiology - GRIDEC, UNIFESP - EPM

Fernando José de Nóbrega, Centro de Referência da Saúde da Mulher, Nutrição, Alimentação e Desenvolvimento

Centro de Referência da Saúde da Mulher, Nutritição, Alimentação e Desenvolvimento Infantil (Women’s Health and Children’s Development Reference Center - São Paulo State Health Department) - NUNADI

Referências

Silva EMK. Avaliaçăo do estado nutricional de crianças de creches públicas e crianças que recebem outros tipos de cuidado diurno no municipio de Embu, SP, 1994/1995. Săo Paulo, 1996. (Doctorate Degree Thesis - Universidade Federal de Săo Paulo).

Rosemberg F. Indicadores sócio-demográficos de crianças de 0-6 anos no Brasil. Rev Bras Cresc Desenv Hum 1991;1(1):99-109.

Preuss MRG. Atitudes maternas e tipo de cuidado alternativo escolhido por măes que trabalham fora. Psicol Teor Pesq 1986;2(3):213-25.

Belsky J, Steinberg D. The effects of day-care: a critical review. Child Dev 1978;49:929-49.

Gamble TJ, Zigler E. Effects of infant day care. Another look at the evidence. Am J Orthopsy 1986;56(l):26-42.

Clarke-Stewart KA. Infant day care: maligned or malignant. Am Psych 1989;44(2):266-73.

Poteat GM; Snow CW, Ironsmith M, Bjorman S. Influence of day care experience and demographic variables on social behavior in kindergarten. Am J Orthopsy 1992;62(l):137-41.

Cadwell BM. Impact of day care on the child. Pediatrics 1993;92(2):225-8.

Anderson B. Effects of public day-care: a longitudinal study. Child Development 1989;60:857-86.

Field TM. Quality infant day-care and grade school behavior and performance. Child Development 1991;62:863-70.

Howes C. Can the age of entry into child care and the quality of child care predict adjustment in kindergarten? Dev Psych 1990;26:292-303.

Belsky J, Eggebeen D. Early and extensive maternal employment and young childrens socio-emotional development: National Longitudinal Survey of Youth and Child. J Marriage Family 1991;47:855-65.

Haskins R. Public school aggression among children with varying day-care experience. Child Dev 1985;56:689-703.

Clarke-Stewart A. The effects of infant day care reconsidered: Risks for parents, children and researchers. In: Fox N, Fein GG (Eds). Infant day care: The current debate. Norwood, NJ: Ablex; 1990:61-86.

Bee H. A criança em desenvolvimento (The developing child, 7th ed. Translation: Veronesse AV.) Porto Alegre: Artes Médicas; 1996.

American Psychiatric Association Task Force On Day Care For Pre-school Children. Day care for early preschool children: Implication for the child and family. Am J Psych 1993;150(8):1281-7.

Nogueira FEC. Opiniăo de pajens que trabalham em creches no municipio de Săo Paulo, sobre alguns aspectos da assistęncia a crianças de 0 a I2 meses de idade. Sao Paulo, 1981. (Masters Thesis- Universidade Federal de Săo Paulo).

Miranda CT, Santos L, Silva EK, Nóbrega FJ, Puccini RF, Hundeide K. Association between mother-malnourished child interaction and mothers mental health. J Clin Epidem 1997;50 suppl. 1:88.

OConnor J, Seymour J. Introduçăo ŕ programaçăo neurolinguistica: como entender e influenciar as pessoas. (An introduction to neuro-linguistic programming: how to understand and influence people. Translation: Martins-Costa H.) Săo Paulo: Summus; 1995.

Williams DE. Essentials in Qualitative Research (mimeo); 1992.

Patton MQ. Qualitative Evaluation and Research Methods. London: Sage Publications; 1990.

Caldwell BM, Bradley RH. Home Observation for Measurement of the Environment. University of Arkansas; 1984.

Harding TW, De Arango NIV, Baltazar J, et al. Mental disorders in primary health care: a study of their frequency and diagnosis in four developing countries. Psych Med 1980;10:231-41.

Mari JJ, Williams P. A validity study of a psychiatric screening questionnaire (SRQ-20) in primary care in the City of Săo Paulo. Br J Psych 1986;148:23-6.

Mari JJ, Williams P. A comparison of the validity of two psychiatric screening questionnaires (GHQ-12 and SRQ-20) in Brazil, using Relative Operating Characteristic (ROC) analysis. Psych Med 1985;15:651-9.

Bayley N. The Bayley Scales of Infant Development - Second Edition (BSID-11). San Antonio, Texas. The Psychological Corporation; 1993.

Mckey et al. The impact of Head Start on children, families and communities. Final report of the Head Start Evaluation, Synthesis and Utilization Project. Washington DC: DSR; 1985.

Rosseti-Ferreira MC, Amorin K, Vitória T. Integraçăo familia e creche - o acolhimento é o principio de tudo. In: Maturano EM, Loureiro SR, Zuardi AW, editores. Estudos em saúde mental. Comissăo de pós-graduaçăo em saúde mental. FMRP-USP Ribeirăo Preto; 1997.

Berghout AM, Godfrey MK, Larsen JM, et al. Determinants of childrens satisfaction with their child care providers. Early Child Dev Care 1996;115:19-36.

Caruso DA. Maternal employment status, mother-infant interaction, and infant day care groups. Child and Youth Care Forum 1996;25(2):125-34.

Ramey CT, Yeates KO, Short EJ. The plasticity intellectual development: insights from preventive intervention. Child Dev 1984;55:1913-25.

Ramey CT, Mills P, Campbell FA, OBrien C. Infant home environments: A comparison of high-risk families and families from the general population. Am J Ment Defic 1975;80:40-2.

Miranda CT, Turecki G, Mari JJ, Andreolli J, et al. Mental health of the mothers of malnourished children. Int J Epidem 1996;25:128-33.

Downloads

Publicado

1999-03-03

Como Citar

1.
Miranda CT de, Paula CS de, Palma D, Silva EMK da, Martin D, Nóbrega FJ de. Impact of the application of neurolinguistic programming to mothers of children enrolled in a day care center of a shantytown. Sao Paulo Med J [Internet]. 3º de março de 1999 [citado 16º de outubro de 2025];117(2):63-71. Disponível em: https://periodicosapm.emnuvens.com.br/spmj/article/view/2462

Edição

Seção

Artigo Original