Impact of the application of neurolinguistic programming to mothers of children enrolled in a day care center of a shantytown
Palavras-chave:
Day care center, Child development, Home environment, Mother’s mental healthResumo
CONTEXTO: Entre os componentes do grupo familiar, sem dúvida a mãe é o mais importante, justificando-se por isso uma avaliação de sua saúde mental enquanto uma das variáveis a ser considerada dentre os fatores que determinam o nível de desenvolvimento da criança.OBJETIVO: Avaliar o impacto no desenvolvimento infantil, ambiente familiar e saúde mental materna da aplicação da Programação Neurolingüística (PNL) nos pais, em creche de favela de São Paulo. TIPO DE ESTUDO: ensaio clínico randomizado. LOCAL: Creche municipal em favela de São Paulo. AMOSTRA: 45 mães e suas crianças de 18 a 36 meses. VARIÁVEIS ESTUDADAS: desenvolvimento psicomotor infantil, ambiente familiar e saúde mental materna. Desenvolvimento infantil: Escalas Bayley, ambiente familiar: HOME, saúde mental materna: SRQ. INTERVENÇÃO: PNL: 15 sessões. Experimental (GE); 23 crianças, intervenção pelo PNL e controle (GC); 22 crianças sem intervenção. RESULTADOS: 37 crianças remanescentes (GE = 10, GC = 27): Variações no desenvolvimento mental (OR = 1,21 - IC 95% 0,0 - 23,08); no ambiente familiar (Wilcoxon): antes p = 0,96; após p = 0,09; na saúde mental materna: p = 0,26, 2 g.l. CONCLUSÕES : Existe tendência mostrando efeito positivo da intervenção no ambiente familiar.
Downloads
Referências
Silva EMK. Avaliaçăo do estado nutricional de crianças de creches públicas e crianças que recebem outros tipos de cuidado diurno no municipio de Embu, SP, 1994/1995. Săo Paulo, 1996. (Doctorate Degree Thesis - Universidade Federal de Săo Paulo).
Rosemberg F. Indicadores sócio-demográficos de crianças de 0-6 anos no Brasil. Rev Bras Cresc Desenv Hum 1991;1(1):99-109.
Preuss MRG. Atitudes maternas e tipo de cuidado alternativo escolhido por măes que trabalham fora. Psicol Teor Pesq 1986;2(3):213-25.
Belsky J, Steinberg D. The effects of day-care: a critical review. Child Dev 1978;49:929-49.
Gamble TJ, Zigler E. Effects of infant day care. Another look at the evidence. Am J Orthopsy 1986;56(l):26-42.
Clarke-Stewart KA. Infant day care: maligned or malignant. Am Psych 1989;44(2):266-73.
Poteat GM; Snow CW, Ironsmith M, Bjorman S. Influence of day care experience and demographic variables on social behavior in kindergarten. Am J Orthopsy 1992;62(l):137-41.
Cadwell BM. Impact of day care on the child. Pediatrics 1993;92(2):225-8.
Anderson B. Effects of public day-care: a longitudinal study. Child Development 1989;60:857-86.
Field TM. Quality infant day-care and grade school behavior and performance. Child Development 1991;62:863-70.
Howes C. Can the age of entry into child care and the quality of child care predict adjustment in kindergarten? Dev Psych 1990;26:292-303.
Belsky J, Eggebeen D. Early and extensive maternal employment and young childrens socio-emotional development: National Longitudinal Survey of Youth and Child. J Marriage Family 1991;47:855-65.
Haskins R. Public school aggression among children with varying day-care experience. Child Dev 1985;56:689-703.
Clarke-Stewart A. The effects of infant day care reconsidered: Risks for parents, children and researchers. In: Fox N, Fein GG (Eds). Infant day care: The current debate. Norwood, NJ: Ablex; 1990:61-86.
Bee H. A criança em desenvolvimento (The developing child, 7th ed. Translation: Veronesse AV.) Porto Alegre: Artes Médicas; 1996.
American Psychiatric Association Task Force On Day Care For Pre-school Children. Day care for early preschool children: Implication for the child and family. Am J Psych 1993;150(8):1281-7.
Nogueira FEC. Opiniăo de pajens que trabalham em creches no municipio de Săo Paulo, sobre alguns aspectos da assistęncia a crianças de 0 a I2 meses de idade. Sao Paulo, 1981. (Masters Thesis- Universidade Federal de Săo Paulo).
Miranda CT, Santos L, Silva EK, Nóbrega FJ, Puccini RF, Hundeide K. Association between mother-malnourished child interaction and mothers mental health. J Clin Epidem 1997;50 suppl. 1:88.
OConnor J, Seymour J. Introduçăo ŕ programaçăo neurolinguistica: como entender e influenciar as pessoas. (An introduction to neuro-linguistic programming: how to understand and influence people. Translation: Martins-Costa H.) Săo Paulo: Summus; 1995.
Williams DE. Essentials in Qualitative Research (mimeo); 1992.
Patton MQ. Qualitative Evaluation and Research Methods. London: Sage Publications; 1990.
Caldwell BM, Bradley RH. Home Observation for Measurement of the Environment. University of Arkansas; 1984.
Harding TW, De Arango NIV, Baltazar J, et al. Mental disorders in primary health care: a study of their frequency and diagnosis in four developing countries. Psych Med 1980;10:231-41.
Mari JJ, Williams P. A validity study of a psychiatric screening questionnaire (SRQ-20) in primary care in the City of Săo Paulo. Br J Psych 1986;148:23-6.
Mari JJ, Williams P. A comparison of the validity of two psychiatric screening questionnaires (GHQ-12 and SRQ-20) in Brazil, using Relative Operating Characteristic (ROC) analysis. Psych Med 1985;15:651-9.
Bayley N. The Bayley Scales of Infant Development - Second Edition (BSID-11). San Antonio, Texas. The Psychological Corporation; 1993.
Mckey et al. The impact of Head Start on children, families and communities. Final report of the Head Start Evaluation, Synthesis and Utilization Project. Washington DC: DSR; 1985.
Rosseti-Ferreira MC, Amorin K, Vitória T. Integraçăo familia e creche - o acolhimento é o principio de tudo. In: Maturano EM, Loureiro SR, Zuardi AW, editores. Estudos em saúde mental. Comissăo de pós-graduaçăo em saúde mental. FMRP-USP Ribeirăo Preto; 1997.
Berghout AM, Godfrey MK, Larsen JM, et al. Determinants of childrens satisfaction with their child care providers. Early Child Dev Care 1996;115:19-36.
Caruso DA. Maternal employment status, mother-infant interaction, and infant day care groups. Child and Youth Care Forum 1996;25(2):125-34.
Ramey CT, Yeates KO, Short EJ. The plasticity intellectual development: insights from preventive intervention. Child Dev 1984;55:1913-25.
Ramey CT, Mills P, Campbell FA, OBrien C. Infant home environments: A comparison of high-risk families and families from the general population. Am J Ment Defic 1975;80:40-2.
Miranda CT, Turecki G, Mari JJ, Andreolli J, et al. Mental health of the mothers of malnourished children. Int J Epidem 1996;25:128-33.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.